Implicarea face diferența – Katharina Scheidereiter (manager CSR Kaufland România)
De fapt, în spate a stat o lună în care am muncit cot la cot împreună cu partenerii noștri de proiect – Asociația Edit și muraliștii de la Sweet Damage Crew. Dar ceea ce sunt acum niște Ziduri de Bine, care îi primesc pe copii cu optimism și culoare, nu ar fi putut fi terminate fără ajutorul celor de la Kaufland România.
Și dacă e să o spunem pe aia dreaptă, am avut mari emoții când ne-am reluat activitatea obișnuită după 3 luni de #scutpentruspitale, în care am avut alături peste 110 sponsori și 32.000 de donatori individuali. A fost un efort fenomenal care a stors de puteri și de finanțe pe toată lumea și nu știam de unde o să ne vină sprijinul necesar pentru următoarele proiecte. Comportamentul donatorilor s-a schimbat și diferențele între campania de dinainte de pandemie și campaniile de după sunt ca de la cer la pământ. Oamenii au obosit și este de înțeles. Cu atât mai importantă și mai de apreciat este acum implicarea din partea companiilor care încă pot să ajute.
„Implicarea face diferența” este motto-ul care ghidează acțiunile de responsabilitate socială ale Kaufland România. Care este diferența pe care vreți să o vedeți și cum vă implicați pentru a o atinge?
Implicarea face diferența este pentru noi mai mult decât un motto, este umbrela tuturor acțiunilor noastre și chiar prezintă un mesaj in care credem. Ne-am dori o țară în care toată lumea este implicată în dezvoltarea ei și în care toți putem beneficia. Noi, la CSR, susținem anual între 100 – 150 de proiecte, în 2019 am ajuns la peste 2 milioane de beneficiari direcți și am investit peste 7,5 milioane de Euro. Suntem convinși că împreună cu societatea civilă putem contribui la o Românie mai bună.
Felicitări pentru câștigarea Premiului Special la Categoria Leader CSR! Ce presupune să fii un lider CSR într-o multinațională? Cum alegi „faptele bune” și cum îi convingi și pe ceilalți să contribuie?
Mulțumesc, este un premiu care ne onorează și ne arată că suntem pe drumul cel bun pentru a fi mai aproape de oameni. Să fii un leader înseamnă să fii un exemplu bun de urmat, să ai în vedere că alții pot fi influențați de faptele tale, indiferent unde ești și ce faci. Noi, la Kaufland, credem în această ideea de leadership și cultura de CSR este bine ancorată în toată structura companiei. De exemplu, avem un membru din fiecare departament în comitetul nostru de CSR unde luăm decizii asupra implicării noastre. Tot acolo hotărâm și adaptăm după caz strategia de CSR, este un proces democratic foarte bine stabilit.
Probabil primiți sute, dacă nu mii de solicitări pentru finanțare în fiecare an. Cum spui NU?
Nu zic că este ușor, după ultimele estimări la fiecare proiect care ajunge să fie sprijinit de noi primim alte 70 de solicitări pe care nu le putem onora. Dar trebuie să te concentrezi pe ceea ce poți face, să canalizezi energia în proiectele în care te implici, să le poți duce la bun sfârșit. Eu am învățat asta de când aveam 19 ani și lucram ca voluntară la un centru de zi pentru copii dezavantajați. Am întâlnit acolo destine foarte triste și cazuri de neimaginat pentru cineva care nu lucrează în sistem. Dar știam că trebuie să mă limitez la nivel profesional, să nu mă las doborâtă de tristețe și sentimentul de neputință, tocmai să pot găsi și a 2-a zi energia pentru cei mici, ca să ne putem juca și învăța împreună.
Care este una dintre cauzele preferate pentru care militezi la job?
Strategia noastră de CSR acoperă 5 piloni în care suntem activi, unde vedem că putem contribui cel mai mult. Aceștia sunt în ordinea implicării: proiecte sociale, ecologice, educaționale, cât și de sănătate și cultură. Mi-aș dori ca într-o zi să nu mai fie nevoie de susținerea domeniului social în cuantum atât de mare, atunci când nivelul de trai va fi îmbunătățit la nivel național. Iar atunci să ne preocupam cu toții de eliminarea plasticului de unică folosință din viața noastră, de dorința de a salva resursele limitate și de lupta împotriva schimbărilor climatice.
Care este una dintre cauzele preferate pentru care militezi în afara jobului?
Eu sunt crescută într-un mediu multicultural. În grădinița mea se vorbeau diverse limbi, prietenii mei aveau nume precum Ali, Fatima, Mario și Natascha. Și aceste lucruri erau foarte normale pentru mine atunci, iar acum chiar văd beneficiile acestei educații în abordarea mea deschisă și tolerantă. Mi-aș dori să ne reamintim de aceste valori și în Romania, care a fost mereu o țară multietnică. Iar acest lucru reprezintă un avantaj și o bogăție culturală.
Cum se simte CSR-ul post-Covid? Mai slab sau mai puternic? Mai optimist sau mai pesimist?
Nu cred că putem vorbi deja de o perioadă post-Covid. Se pare că acest virus își dorește o simbioză cu noi pe termen lung. Noi ne așteptăm la efectele secundare ale crizei sanitare, cele de sărăcie absolută. O criză economică, care este inevitabilă, îi lovește tot timpul cel mai grav pe cei mai vulnerabili. Suntem conștienți că vor veni multe solicitări de susținere directă a luptei împotriva sărăciei și noi, Kaufland România, avem responsabilitatea de a ne asuma rolul nostru de partener al societății românești.