„Sa-lam să-sesc! SSSa-laaam sssă-sssesc!” Și o dată și de două și de zece ori, până ce o țară întreagă fu vrăjită de cea mai dulce dintre neputințele copilăriei – stâlcirea cuvintelor.
Dar „s”, „ș”, „r”, „g”… nu sunt doar litere simpatic de greu de pronunțat. Pentru unii copii sunt tulburări de vorbire. Și când profesorul nu aude ce vorbești și te pune în ultima bancă, unde molfăi cuvinte sub bărbie, când colegi răutăcioși râd de felul în care pronunți și te-au poreclit „Gângavul”, câteva sunete necorectate la timpul lor pot deveni motivul pentru care nu-ți place școala, nu ești apreciat de profesori și nu ai prieteni. De aici și până la a deveni un adult cu anxietăți de interacțiune socială mai sunt doar câțiva pași.
Da, despre logopedie e vorba. Despre vindecarea vorbirii și gestionarea emoțiilor. În februarie, am făcut un Centru de logopedie în Râmnicu Vâlcea, alături de Asociația AVA. Prin acest proiect, 50 de copii vor beneficia gratuit de ședințe de logopedie până la finele anului 2023 și 170 de profesori vor fi mai pregătiți să facă față la clasă copiilor cu tulburări de vorbire.
Bra, bre, bri, bro, bru
În ţara noastră sunt 400.000 de copii cu tulburări de pronunţie, conform Centrului de Resurse Educaţionale. De fapt, corect ar fi să spunem că atâția sunt estimați. În realitate, nu există destui logopezi pentru ca fiecare copil să primească o evaluare. Cert este că mulți copii ajung la grădiniţă sau la școală cu întârzieri de limbaj, probleme de concentrare şi fără să ştie să ţină creionul în mână, avertizează psihologii şi logopezii. Rapoartele arată că, în numai 2 ani, numărul celor care au nevoie de recuperare a crescut cu 15%.
Cu toate astea, logopedie se face în România cu țârâita. Doar în orașele mari, doar în unele școli sau grădinițe și cabinete private. Și nevoia e tot mai mare… Fiecare consilier şi logoped ar trebui să lucreze cu sute de copii cu probleme. Adevărul e că, mulți dintre noi, adulți care omitem sunete, care vorbim precipitat sau facem pauze neașteptate, care repetăm involuntar silabe sau prelungim sunete, care ne blocăm și suntem anxioși în interacțiunile sociale, am fost copii care ar fi trebuit să facă logopedie. Și am devenit adulți care, cel mai probabil, au învățat ce înseamnă bullying-ul pe pielea noastră.
E nevoie de mai mult! E nevoie de ajutor!
Înapoi în locul unde Creștem BINE
Alina Dina-Tănasie este psiholog, logoped și psihoterapeut în formare. Și este prietena noastră de nădeje de când a co-fondat Asociația AVA și împreună am pus pe picioare, anul trecut, primul Centru psihosomatic multifuncțional pentru copiii cu dizabilități din Râmnicu Vâlcea, pe care îl administrează și acum. La vremea respectivă, în județul Vâlcea erau peste 1.600 de copii cu dizabilități și chiar dacă în oraș existau 3 centre de terapie, niciunul nu oferea servicii care să aibă o abordare globală pentru recuperarea lor. Așa că am luat taurul de coarne și am făcut noi un centru integrat în care acești copii și părinții lor să primească servicii de recuperare psihică, emoțională și fizică.
Dar mai mult decât atât, Alina este și mama a doi copii. Unul dintre ei, cu autism. Opt ani a așteptat Alina să audă cuvintele „Mami, te iubesc!” din gura copilului ei. Opt ani de frustrare, deznădejde, speranță și, printre toate, mult, mult efort. De multă răbdare și multă muncă este nevoie în orice tulburare de pronunție, fie că vorbim de un copil tipic sau unul special. De aceea ne bucurăm să o avem alături pe Alina în acest proiect, iar Centrului psihosomatic să i se adauge un Centru de logopedie și o comunitate nouă de beneficiari: copii tipici cu tulburări de vorbire.
Când observ un școlar că vrea să-și exprime bucuria și nu poate e foarte trist. La fel de trist cum este el când știe că dacă va deschide gura să vorbească, ceilalți vor râde pentru că nu pronunță corect. Știe și singur că nu pronunță corect, că nu se face înțeles de către ceilalți, că are o problemă și se va simți prost, va deveni frustrat și va refuza să coopereze atunci când va fi solicitat. Copilul care pronunță greșit riscă să devină elevul care scrie greșit și care citește greșit. Pe termen lung, tulburările de pronunție pot influența adaptarea socială, abilitățile de comunicare și relaționare.
Psiholog Alina Dina-Tanasie
Terapia la Centrul de logopedie pe care l-am amenajat luna asta îi va ajuta pe copii să socializeze, să se integreze și să poată avea o viață socială sănătoasă. Orice efort în această direcție merită, pentru că va contribui semnificativ la încrederea în sine și în forțele proprii. O comunicare fără dificultăți și întârzieri ne este vitală tuturor. Reprezintă puntea către cine visăm să fim.
Prin acest proiect, până la final de 2023, susținem terapia pentru 50 de copii cu probleme de logopedie, dar fără posibilități materiale. În același timp, susținem ateliere de informare și prevenție pentru peste 150 de profesori, cu metode aplicate la clasă, susținute de logopezi și specialiști în domeniu.
În mai multe cuvinte, despre copii, părinți și logopedie
Ce trebuie să știi despre tulburările de vorbire
Citește despre celelalte proiecte Zi de Bine și vezi cum poți contribui și tu.