EN RO UKR
Trimite SUS la 8845 și donează 2 €/lună
Trimite SUS la 8845 și donează 2 €/lună
EN RO UKR
Trimite SUS la 8845 și donează 2€ / lună
EN RO UKR

Chimia BINELUI

În septembrie, am sunat clopoțețul și am început noul an școlar cu #chimiaBINELUI, un laborator pentru experimente de chimie și fizică la Școala Gimnazială nr. 1 din Curcani, jud. Călărași, unde o echipă de profesori pregătește deja școala viitorului.

Unde:

Cu cine:

-

Se spune că un profesor bun nu trebuie să reproducă un curriculum, ci să își facă propriul curriculum bazat pe ritmul și nevoile elevilor. Ah, și să trezească emoție atunci când predă!

Ei bine, dacă e să ne luăm după această definiție, atunci, la Școala Gimnazială Nr. 1 din comuna Curcani, jud. Călărași, am găsit nu unul, ci un întreg corp de profesori buni, în frunte cu un director destoinic, care a înțeles să profite de orice șansă pentru a face o școală altfel.

Dar cum fără încălțări potrivite și straie noi nu poți să ajungi tare departe, în luna septembrie am poposit și noi iarăși pe băncile școlii, să amenajăm la Curcani un super laborator de experimente de fizică și chimie, care să fie un hub educațional și un far de creativitate pentru elevi, liceeni, profesori. În septembrie, am început școala cu dreptul! Am început școala cu #chimiaBINELUI!

O școală care încearcă viitorul cu degetul

Lipsa accesului la educație de calitate în mediul rural s-a agravat, arată cele mai recente note de la Evaluarea Națională. 4 din 10 elevi din mediul rural au luat sub 5, număr în creștere cu 10% față de anul trecut. Aproape 20% dintre elevii care au intrat în școala primară acum nouă ani nu au mai ajuns să susțină Evaluarea Națională. Unde s-au pierdut 38 de mii de copii?

Mulți s-au pierdut prin Călărași, al doilea județ cu cele mai slabe performanțe la evaluare. La școala din Curcani, la mai puțin de 50 de kilometri de București, doar o treime dintre elevi au obținut medii peste 5. „Evident că se vede cu ochiul liber că școala a contribuit la plasarea județului în coada clasamentului. Îmi asum acest eșec!”, declară cu o sinceritate dezarmantă directorul Viforel Dorobanțu.

Și atunci, un plan a fost pus în aplicare! Începând din anul școlar 2021-2022, timp de 4 ani, Școala Gimnazială nr. 1 Curcani are statut de școală-pilot, fiind prima școală din mediu rural care să profite de Ordinul de Ministru al Educației nr. 5161/2021. 

Ce înseamnă asta? 

În primul rând, instrumente digitale moderne. Profesorii nu mai intră la clasă cu un catalog sub braț, ci cu o tabletă, telefon sau laptop. Iar laptopul nu-l mai poți trânti pentru impresionare artistică… Catalogul electronic înseamnă și că părinții pot ține legătura cu școala și dacă nu sunt în țară. Ei primesc automat notificare, oriunde s-ar afla, dacă elevul este absent la o anumită oră de curs, dacă a fost notat și care este aceea notă. 

În clasa a 6-a copiii învățau la fizică teorii matematice de clasa a 7-a, iar la engleză foloseau gramatica care încă nu aveau corespondent la clasele de română. Așa că profesorii au început să colaboreze și fizica, matematica și chimia au acum o coerență pentru elevi. La fel și româna cu limbile străine. Acum se învață fizica din clasa a V-a și chimia din a VI-a, se fac mai puține ore de mate și s-a renunțat la teze. Ele au fost înlocuite cu un portofoliu semestrial în variantă digitală, sub formă de prezentări CapCut, video-uri scurte sau postere. Plus, Școala de Vară, adică școală toată vara, la care elevii au participat de plăcere, că mare plictiseală mai e să stai de aiurea pe străzi…

Dar cel mai important, majoritatea profesorilor și-au schimbat stilul de predat și mai important de atât, s-au arătat dispuși să iasă cu empatia la înaintare. Adică atunci când se vine cu tema nefăcută, mai important decât să-l arzi la notă e să afli care e motivul din spate – poate nu a înțeles, poate s-a întâmplat ceva acasă… Și așa, ora de română începe cu întrebarea – „Cum vă simțiți voi astăzi?”

Chimia BINELUI începe de la profi

Nu este un drum ușor și criticile nu sunt puține. Dar rezultatele i-au adus directorului Dorobanțu premiul Directorul Anului 2022 pentru Inovare. În doi ani de pilotare, rata absenteismului a scăzut de la 40% la 10% și se menține. A scăzut procentul de corigenți la matematică, limba română, fizică, chimie, limbi străine de la 30% la 15%. Din 77 de copii, câți erau în clasa a V-a, 61 încep în septembrie clasa a VII-a.

Tot din septembrie, un laborator care se învârte după soare poate să devină cap de lance pentru educația din județ. Lipici creativ într-o școală care e deja cu un picior în viitor. Cel puțin, noi așa ne-am gândit și profii ne-au dat dreptate. Așa că ne-am pus pe treabă și am transformat radical un vechi atelier, devenit debara plină de toate cele netrebuincioase unei școli, într-un hub educațional care atrage deja profesori și elevi din alte școli. 

photomentor_before_image

Este o continuare a dorinței de a aduce științele mai aproape de elevii din Curcani și nu numai! În ultimele rapoartele PISA, nu stăm deloc bine la rezultatele pe științe. Teama aceasta de științele exacte o putem spulbera doar printr-un demers didactic adaptat vremurilor, în care experimentul, gândirea critică să fie cât mai prezente! Inițiativa Asociației Zi de BINE de a crea un hub educațional pe științe vine ca o mănușă pe unul dintre dezideratele pentru care am devenit școală-pilot: acela de a aduce educația științifică în zona de confort a elevilor, știut fiind că noi am coborât studiul fizicii de la cls. a VI-a la cls a V-a și studiul chimiei de la cls. a VII-a la a VI-a.

director Viforel Dorobanțu

Vești și Povești
Ce trebuie să știi despre tulburările de vorbire
Diminețile la Centrul AVA, după masă la școala specială din oraș, Alina...
Vești și Povești
Adolescenții și consumul de substanțe
Dr. Gabriel Cicu este psihoterapeut, psihiatru și fondatorul clinicii de...
Alte Proiecte în desfășurare
2024
Primul program de tip peer to peer education, pentru (in)formare, prevenție, dezvoltare și suport în sănătatea mintală pentru liceeni. În anul școlar 2024-3025 „pilotăm” în 6 licee din București unde formăm copii în abilități specifice, pentru a fi resursă și legătură cu informații de prevenție și servicii suport pentru colegii lor.
2024
Ne-am obișnuit să separăm școala de viață. Să ne gândim la copii ca la niște vase care trebuie umplute cu informații. În realitate, vasele sunt deja pline, uneori cu experințe de care nu avem habar. Cum faci școală cu un copil flămând? Sau cu unul neglijat? Sau al cărui părinte e bolnav? Pentru că educația nu e doar despre educație, am construit o comunitate în jurul Școlii nr. 36 din București, ca să fim sprijin real pentru elevi, părinți, profesori. Toți, împreună.

Citește despre celelalte proiecte Zi de Bine și vezi cum poți contribui și tu.

Pentru ce ați făcut pentru această comunitate, numele vostru merită rostit!

PARTENERI STRATEGICI