Cu cine vorbesc puștii când dau de belele? La cine se duc? Observația statistică, dar și bunul simț, ne arată că cea mai bună comunicare nu se obține de sus în jos, în relații marcate de putere și autoritate, ci între egali. Între ai lor. În relații de suport, deschise, sincere, vulnerabile, dar cu informații trecute prin filtrele corecte. Nu de pe net, ci de la o echipă de top în psihologia și psihiatria pediatrică.
Informații despre? Păi despre reglarea emoțiilor și managementul anxietății, despre bullying și comunicare asertivă, despre relații și despre consumul de substanțe și multe altele, nevoi la care ajungem împreună, cu o echipă de top în psihologia copilului și psihiatria pediatrică.
Conectarea cu formă de prevenție
Adolescența în sine e o perioadă așa de.. neadaptată / în facere / în confuzie. Grea! Un trial & error care ține niște ani buni, în care înveți „the hard way” cine ești, cine îți sunt prieteni, cum să te comporți să obții ce îți trebuie. Dar oare ce îți trebuie cu adevărat? Ce îți face bine și ce nu? Cine îți face bine și cine nu? Nu de puține ori le înveți rând pe rând, cu obrajii roșii de rușine sau de furie.
Acu’ bagă tot amalgamul ăsta de confuzie și emoții în școala românească, sute de suflete în fiecare liceu, fiecare în capul lui, fără niciun sistem ajutător de reglare și îndrumare personală sau în carieră.. Nu e nimic în sistemul românesc de învățământ care să le facă viața mai ușoară acestor copii. Așa că își fac ei viața mai ușoară cum știu și cum pot.. Și încep fel de fel de probleme care îi pot buși pe termen lung..
Pentru anul școlar 2024-2025 am venit către liceele bucureștene cu propunerea de a încerca o idee nouă. Bine, nouă pentru școala românească, că ea se practică cu succes de ani de zile în peste alte 14 state europene, ca să nu zicem de SUA sau chiar Africa. Peer to peer education. Educație de la egal la egal sau educație naturală. Plecând de la ideea că tinerii sunt experții în propria lor viață și, prin urmare, sunt cel mai bun punct de plecare în orice proces de învățare, educația de la egal la egal îi împuternicește să se ocupe eficient de problemele care îi afectează. Iar când nu ai la cine să te duci, când nu ai cu cine să vorbești, te duci la colegii tăi informați și formați corect, de către specialiști. Informații care circulă pe orizontală, informal, de la egal la egal. Într-un sistem care și-a demonstrat eficiența oriunde a fost aplicat, nu doar în școli!
Implementarea unui program care are ca scop promovarea stării de bine în rândul elevilor poate conduce la obținerea unui climat educațional echilibrat și o mai bună colaborare între elevi, contribuind și la obținerea unor rezultate mai bune la învățătură. Totodată, ținând cont de faptul că elevii își petrec mare parte din timp la școală, aceasta trebuie să le fie un spațiu esențial pentru conturarea stării de bine. Un proiect care să aibă la bază prevenția în ceea ce reprezintă adicțiile reprezintă un suport pentru școală și familie, într-o perioadă în care consumul de substanțe, tutun, alcool, a atins cifre alarmante, mai ales în rândul tinerilor.
Reprezentant al Colegiului Național „Ion Creangă”, una dintre școlile participante.
Cum lucrăm
Un singur consilier școlar nu poate muta munții din loc. Dar dacă face echipă cu 2 profesori și 10-20 elevi, toți formați de specialiști în psihologia copiilor și a adicțiilor, atunci lucrurile se pot mișca cu adevărat. Prin urmare, am gândit un program NU pentru „licee-problemă”, ci pentru licee orientate spre prevenție, conduse de directori deschiși la un tip nou de educație pentru sănătatea mintală, emoțională și fizică a copiilor.
Șase licee din București au fost selectate ca împreună să punem bazele unui sistem unic în România, ușor de replicat la scară largă – Colegiul Național Ion Creangă, Colegiul Tehnic Valter Mărăcineanu, Colegiul Național Școala Centrală, Liceul Teoretic Ion Barbu, Colegiul Național Matei Basarab, Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza.
6 licee – 110 copii – 26 de profesori și consilieri școlari – 4 luni de (in)formare
Primele 4 luni din program sunt dedicate informării și formării intensive în tehnici pentru prevenția abuzului de substanțe și sănătate mintală. În următoarele luni, elevii vor completa o raportare săptămânală, iar 1 zi/lună va fi o întâlnire a echipei pentru discutarea situațiilor întâlnite, în cadrul Centrului Comunitar Zi de BINE. Totodată, vom stabili întâlniri pentru feedback și suport, la nevoie, pe întreg anul școlar. Pe durata programului vom organiza ateliere și formări adiacente, de interes major pentru elevi și profesori și la cererea lor. La final vom fi creat o echipă solid pregătită, care o poate pregăti pe următoarea.
Exemple de ateliere, workshopuri și formări pentru elevi și profesori/consilieri școlari: comunicare asertivă și ascultare reflexivă, reziliență și tehnici anti-bullying, managementul anxietății și reglarea emoțiilor, tehnici din interviul motivațional, orientare în carieră, debate, igienă digitală și multe altele.
Încredere că facem ce trebuie
Asociația Zi de BINE a format o echipă de specialiști condusă de dr. Eugen Hriscu, unul dintre puținii psihiatri români specializați în dependențe și coordonatorul științific al acestui program, și dr. Irina Minescu, psihiatru pediatru și managerul Spitalului de Psihiatrie Voila, care conduce și programul CREAATiV, primul program de reabilitare rezidențială a minorilor cu adicții, de stat, tot un proiect Zi de BINE. Din echipa de specialiști fac parte psihologi cu formări și abordări diferite și formatori pentru dezvoltare personală.
Eugen Hriscu
Medic specialist psihiatru și psihoterapeut
Dr. Eugen Hriscu este specialist psihiatru, director medical și co-fondator al Clinicii Atelier PSY. Dr. Hriscu este printre puținii specialiști acreditați de Ministerul Sănătății în domeniul dependențelor de substanțe și are mai bine de 20 de ani de experiență, timp în care a coordonat înființarea a două centre de tratament al dependenței de heroină și mai multe servicii de tratament al dependenței de alcool. Lucrează cu indivizi, familii și grupuri care se confruntă cu dependența de substanțe sau jocuri de noroc, probleme cauzate de traumă, depresie și tulburări de anxietate.
Irina Minescu
Medic primar psihiatru pediatru și managerul Spitalului de Psihiatrie Voila
Irina Minescu a devenit medic specialist în psihiatria copilului și adolescentului în 2008. Pregătirea în rezidențiat a urmat-o în cadrul Secției de Psihiatrie pediatrică a Spitalului Clinic de Psihiatrie Obregia. Între timp a terminat și cursurile de consiliere psihoterapeutică susținute de către conferențiarul dr Constantin Oancea - mentorul dnei doctor Minescu, și ulterior a absolvit și cursurile de Management Sanitar organizate de Școala Națională de Management Sanitar. În 2010 a fost numită în, și ulterior a obținut prin concurs, funcția de Director Medical al Spitalului de Psihiatrie Voila Câmpina. În 2015 a devenit Manager al Spitalului de Psihiatrie Voila Câmpina, în prezent fiind la al treilea mandat.
Diana Ceolpan
Psiholog clinician și psihoterapeut integrativ
Diana Ceolpan este psiholog clinician autonom și psihoterapeut integrativ autonom. Este doctorand la Școala Doctorală a Universității din București, unde activează ca asistent universitar, susținând cursuri la nivel de licență și masterat în cadrul a patru programe diferite. Experiența sa profesională include lucrul cu copii, adolescenți și adulți, precum și consilierea familială, adresând o gamă variată de nevoi terapeutice.
Ioana Drăgan
Psiholog clinician și psihoterapeut analitic
Ruxandra Ioana Drăgan este psiholog clinician și psihoterapeut în formare în Psihologie Analitică. Are o certificare în coaching și din 2016 urmează formarea în Psihologie Analitică în București. A lucrat timp de un an ca profesor consilier și a fost implicată într-un grup de suport pentru pacienții Spitalului Obregia. În prezent, Ruxandra lucrează cu copii, adolescenți și adulți, sprijinindu-i în procesul lor de autocunoaștere și dezvoltare personală.
Mihai Popa
Psihoterapeut cognitiv-comportamental
Mihai Popa este psihoterapeut format în terapie cognitiv-comportamentală în cadrul Asociației de Hipnoterapie și Psihoterapie Cognitiv-comportamentală. Are 8 ani de experiență în intervenții psihologice pentru copii cu autism, întârziere în dezvoltare și dificultăți emoționale și în prezent lucrează cu copii, adolescenți și adulți utilizând tehnici cognitiv comportamentale, dar si abordând traumele prin stimularea forței înnăscute de recuperare a psihicului.
Atena Săndulescu
Psiholog clinician și psihoterapeut cognitiv-comportamental
Atena Maria Săndulescu este psiholog clinician și psihoterapeută în terapia cognitiv-comportamentală, licențiată în drept și psihologie-sociologie, absolventă a unui Master în psihologie cognitiv-comportamentală. Lucreaza de aproximativ 10 ani în domeniul psihologiei și experiența de lucru cuprinde interventii cu copii, adolescenți și adulți, consiliere de cuplu și de familie, abordând diverse modalități de lucru.
Corina Ștefan
Psiholog clinician și psihoterapeut tranzacțional
Corina Ștefan este psiholog clinician și psihoterapeut cu formare în analiza tranzacțională. A studiat psihologia la Universitatea București și a beneficiat de experiență internațională, inclusiv un stagiu Erasmus în Barcelona și un masterat în consiliere și psihologie clinică la LaSalle University în SUA. De asemenea, a lucrat ca psiholog în cadrul City Practice din Praga. Este fondatoarea proiectelor „Ceașca de Terapie” și „Girl Talk,” care oferă sprijin psihoeducațional și grupuri de dezvoltare personală, în special pentru femei și adolescente.
Adina Tița
Psiholog clinician și psihoterapeut tranzacțional
Adina Tița este psiholog clinician și psihoterapeut certificat în analiză tranzactională. În 2006 a conceput și facilitat un program de informare și consiliere parentală pentru părinți cu copii de vârstă preșcolară. Din 2016 este facilitator al Programului de Educație Parentală Cercul Siguranței, pentru grupuri de părinți, educatori și asistenți maternali. A coordonat și organizat timp de 4 ani tabere de vară de dezvoltare personală pentru părinți și copii. Lucrează în prezent ca psihoterapeut cu copii/adolescenți și adulți în diferite formule, individuale, de familie sau de grup.
Programele educaționale tip peer to peer pentru sănătate mintală și prevenția abuzului de substanțe la tineri se desfășoară cu succes în alte 14 state europene și sunt în conformitate cu politicile Oficiului ONU pentru Droguri şi Crimă (UNODC).
Tips & Tricks pentru o zi de naștere donată cu succes
Citește despre celelalte proiecte Zi de Bine și vezi cum poți contribui și tu.