Ne-am obișnuit ca activități precum prevenirea consumului de droguri să fie o bifă la ora de dirigenție, o activitate în săptămâna cu Școala altfel, un invitat care „vorbește la copii” și atât. Sau nici măcar atât.. Campanii cu sloganuri la televizor sau postere dramatice pe stradă. Dar câteva zeci de ani de studii în domeniul prevenției primare au arătat că aceste instervenții limitate, punctuale și normative nu funcționează.
Cu cine vorbesc puștii când dau de belele? La cine se duc? Observația statistică, dar și bunul simț, ne arată că cea mai bună comunicare nu se obține de sus în jos, în relații marcate de putere și autoritate, ci între egali. Între ai lor. În relații de suport, deschise, sincere, vulnerabile, dar cu informații trecute prin filtrele corecte. Nu de pe net, ci de la o echipă de top în psihologia și psihiatria pediatrică care echipează adolescentul cu abilitățile necesare luării de decizii în condiții de presiune a grupului și în contextul, oricum dificil, al schimbărilor generate de vârstă și de societatea în care trăim.
Conectarea ca formă de prevenție
În anul școlar 2024-2025, 120 de elevi de cls. a IX-a și a X-a din 6 licee din București – Colegiul Național Ion Creangă, Colegiul Tehnic Valter Mărăcineanu, Colegiul Național Școala Centrală, Liceul Teoretic Ion Barbu, Colegiul Național Matei Basarab, Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza – alături de 20 de profesori, consilieri școlari, directori și părinți ne-au fost parteneri în acest proiect educațional unic în România – 𝗽𝗿𝗲𝘃𝗲𝗻𝘁𝗶𝗮 𝗰𝗮 𝗼 𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮 𝗱𝗲 𝗰𝗼𝗻𝗲𝗰𝘁𝗮𝗿𝗲.
6 licee – 120 copii – 20 de profesori și consilieri școlari – 9 luni de (in)formare
În primele 4 luni de zile, am avut 4 module obligatorii de formare și 14 ateliere tematice peer-to-peer, pe teme cerute de adolescenți: dependențe, sănătate mintală, sănătate digitală, self-harm și tulburări alimentare, relații cu părinți și profesori, relații între egali, relația cu sinele, identitate și orientare în carieră, bullying, luarea deciziilor, managementul emoțiilor. Am avut și 10 întâlniri opționale care au consolidat relațiile și motivația în grup, în care au fost abordate subiecte cerute de ei, s-a răspuns la multe întrebări care îi preocupă. Iar în perioada februarie–aprilie, o parte dintre adolescenții KIT au participat și la o competiție de debate inter-licee, în echipe mixte, desfășurată săptămânal timp de 8 întâlniri.
Exemple de ateliere, workshopuri și formări pentru elevi și profesori/consilieri școlari: comunicare asertivă și ascultare reflexivă, reziliență și tehnici anti-bullying, managementul anxietății și reglarea emoțiilor, tehnici din interviul motivațional, orientare în carieră, debate, igienă digitală și multe altele.
KIT - the camp
KIT – The camp sunt taberele „de absolvire” a programului. Două tabere de vară în care am mers cu puștii KIT dar și cu profii și consilierii lor din proiect, alături de echipa de psihiatri și psihologi care le-a fost alături tot anul, ca ultima etapă de creștere în proiectul nostru pentru sănătate mintală și prevenție în licee. În aceste tabere și-au cristalizat noțiunile, și-au clarificat gândurile, și-au ales temele care îi preocupă cel mai tare și până la final au învățat să dea o formă informațiilor primite în acest an școlar pe tema respectivă și nu numai, pentru a se întoarce printre colegii lor ca adevărați mentori informali.
Cel mai important câștig de aici este că în urma timpului petrecut împreună, de pe poziții egale, participând la activități și primind aceleași taskuri, s-a produs o armonizare a legăturii cu elevii noștri și sunt sigură ca la întoarcerea în viața școlilor noastre, interacțiunile noastre vor fi mult mai bogate, mai naturale și mai apropiate, ca urmare a acestei minunate experiențe.
profesor Liceul Teoretic Ion Barbu
Încredere că facem ce trebuie
Am gândit acest program să meargă dincolo de simple informații despre riscuri – prin activități de formare și dezvoltare personală din partea unei echipe de top în psihologia și psihiatria pediatrică, coordonată de dr. Eugen Hriscu, unul dintre puținii psihiatri români specializați în dependențe și coordonatorul științific al acestui program. Din echipă face parte și dr. Irina Minescu, psihiatru pediatru și managerul Spitalului de Psihiatrie Voila, care conduce și programul CREAATiV, primul program de reabilitare rezidențială a minorilor cu adicții, de stat, tot un proiect Zi de BINE, dar și psihologi cu formări și abordări diferite și formatori pentru dezvoltare personală.
Obiectivul programelor de tip peer to peer este să îi împuternicească pe adolescenți să devină profesori pentru prietenii lor în domenii sensibile ca drogurile și adicția, sănătatea mintală, bullying, relațiile cu adulții, cu colegii și cu ei înșiși. Un alt fel de profesori, pentru că nu sunt tocmai profesori, sunt egalii celor care vor învăța din ce au să le împărtășească. Ne dorim să îl continuăm pentru a transmite un mesaj pe care nu multă lume are puterea să-l audă și să-l accepte: educația pentru viață necesita timp și este esențială!
dr. Eugen Hriscu
Căutăm următoarele 6 licee din București care vor să se alăture acestui proiect în anul școlar 2025-2026, înțelegând că eficiența în prevenție nu se face cu poliția la clasă! Directorii se pot înscrie prin completarea acestui formular – https://forms.gle/aQGKZpda2yd2eJzV9

Eugen Hriscu
Medic specialist psihiatru și psihoterapeut
Dr. Eugen Hriscu este specialist psihiatru, director medical și co-fondator al Clinicii Atelier PSY. Dr. Hriscu este printre puținii specialiști acreditați de Ministerul Sănătății în domeniul dependențelor de substanțe și are mai bine de 20 de ani de experiență, timp în care a coordonat înființarea a două centre de tratament al dependenței de heroină și mai multe servicii de tratament al dependenței de alcool. Lucrează cu indivizi, familii și grupuri care se confruntă cu dependența de substanțe sau jocuri de noroc, probleme cauzate de traumă, depresie și tulburări de anxietate.

Irina Minescu
Medic primar psihiatru pediatru și managerul Spitalului de Psihiatrie Voila
Irina Minescu a devenit medic specialist în psihiatria copilului și adolescentului în 2008. Pregătirea în rezidențiat a urmat-o în cadrul Secției de Psihiatrie pediatrică a Spitalului Clinic de Psihiatrie Obregia. Între timp a terminat și cursurile de consiliere psihoterapeutică susținute de către conferențiarul dr Constantin Oancea - mentorul dnei doctor Minescu, și ulterior a absolvit și cursurile de Management Sanitar organizate de Școala Națională de Management Sanitar. În 2010 a fost numită în, și ulterior a obținut prin concurs, funcția de Director Medical al Spitalului de Psihiatrie Voila Câmpina. În 2015 a devenit Manager al Spitalului de Psihiatrie Voila Câmpina, în prezent fiind la al treilea mandat.

Diana Ceolpan
Psiholog clinician și psihoterapeut integrativ
Diana Ceolpan este psiholog clinician autonom și psihoterapeut integrativ autonom. Este doctorand la Școala Doctorală a Universității din București, unde activează ca asistent universitar, susținând cursuri la nivel de licență și masterat în cadrul a patru programe diferite. Experiența sa profesională include lucrul cu copii, adolescenți și adulți, precum și consilierea familială, adresând o gamă variată de nevoi terapeutice.

Ioana Drăgan
Psiholog clinician și psihoterapeut analitic
Ruxandra Ioana Drăgan este psiholog clinician și psihoterapeut în formare în Psihologie Analitică. Are o certificare în coaching și din 2016 urmează formarea în Psihologie Analitică în București. A lucrat timp de un an ca profesor consilier și a fost implicată într-un grup de suport pentru pacienții Spitalului Obregia. În prezent, Ruxandra lucrează cu copii, adolescenți și adulți, sprijinindu-i în procesul lor de autocunoaștere și dezvoltare personală.

Mihai Popa
Psihoterapeut cognitiv-comportamental
Mihai Popa este psihoterapeut format în terapie cognitiv-comportamentală în cadrul Asociației de Hipnoterapie și Psihoterapie Cognitiv-comportamentală. Are 8 ani de experiență în intervenții psihologice pentru copii cu autism, întârziere în dezvoltare și dificultăți emoționale și în prezent lucrează cu copii, adolescenți și adulți utilizând tehnici cognitiv comportamentale, dar si abordând traumele prin stimularea forței înnăscute de recuperare a psihicului.

Atena Săndulescu
Psiholog clinician și psihoterapeut cognitiv-comportamental
Atena Maria Săndulescu este psiholog clinician și psihoterapeută în terapia cognitiv-comportamentală, licențiată în drept și psihologie-sociologie, absolventă a unui Master în psihologie cognitiv-comportamentală. Lucreaza de aproximativ 10 ani în domeniul psihologiei și experiența de lucru cuprinde interventii cu copii, adolescenți și adulți, consiliere de cuplu și de familie, abordând diverse modalități de lucru.

Corina Ștefan
Psiholog clinician și psihoterapeut tranzacțional
Corina Ștefan este psiholog clinician și psihoterapeut cu formare în analiza tranzacțională. A studiat psihologia la Universitatea București și a beneficiat de experiență internațională, inclusiv un stagiu Erasmus în Barcelona și un masterat în consiliere și psihologie clinică la LaSalle University în SUA. De asemenea, a lucrat ca psiholog în cadrul City Practice din Praga. Este fondatoarea proiectelor „Ceașca de Terapie” și „Girl Talk,” care oferă sprijin psihoeducațional și grupuri de dezvoltare personală, în special pentru femei și adolescente.

Adina Tița
Psiholog clinician și psihoterapeut tranzacțional
Adina Tița este psiholog clinician și psihoterapeut certificat în analiză tranzactională. În 2006 a conceput și facilitat un program de informare și consiliere parentală pentru părinți cu copii de vârstă preșcolară. Din 2016 este facilitator al Programului de Educație Parentală Cercul Siguranței, pentru grupuri de părinți, educatori și asistenți maternali. A coordonat și organizat timp de 4 ani tabere de vară de dezvoltare personală pentru părinți și copii. Lucrează în prezent ca psihoterapeut cu copii/adolescenți și adulți în diferite formule, individuale, de familie sau de grup.
Programele educaționale tip peer to peer pentru sănătate mintală și prevenția abuzului de substanțe la tineri se desfășoară cu succes în alte 14 state europene și sunt în conformitate cu politicile Oficiului ONU pentru Droguri şi Crimă (UNODC).
Tips & Tricks pentru o zi de naștere donată cu succes


Citește despre celelalte proiecte Zi de Bine și vezi cum poți contribui și tu.