EN RO UKR
Trimite SUS la 8845 și donează 2 €/lună
Trimite SUS la 8845 și donează 2 €/lună
EN RO UKR
Trimite SUS la 8845 și donează 2€ / lună
EN RO UKR

Clubul din Internat

90 de copii s-au mutat de la țară și au venit la liceu în Bacău să învețe o meserie. Stau la internat și nimic nu e simplu pentru ei. Cei mai mulți ajung să renunțe. Dar noi avem un plan să-i ținem în școală.

Unde:

Se spun multe despre copiii care nu rămân în școală. „Un puturos… n-ai cu cine, domne’”, „Păi tu nu te uiți la el ce față are, nu i-ai văzut părinții?”, „Las’ că-l știu eu și pe frat’su, la fel o să ajungă!” Sentințe date înainte de vreme, ocări legate strâns la picior pe care le trag după ei toată viața. Puține li se spun chiar copiilor. Puțini își iau timp să împartă cuvinte cu ei, în loc să le arunce etichete gata ștanțate.

Pe unii dintre acești oameni rari și buni i-am întâlnit la Liceul Tehnologic „Anghel Saligny” din Bacău, unde învață copii de la 5 la 18 ani. Unde niște zeci de copii nu doar învață, dar și trăiesc la internatul școlii. Veniți majoritatea de la țară să învețe o meserie, fără să știe pe nimeni, cu bani puțini de buzunar, departe de casă și de familie, victime ale bullying-ului de oraș, mulți renunță, oricâte eforturi a depus doamna directoare să-i țină. Și a făcut multe!

Dar e nevoie de și mai mult. E nevoie de un sat întreg să țină în școală 90 de copii! Așa că în Octombrie, împreună cu Asociația Romanian Youth Movement for Democracy – RYMD, am amenajat pentru ei Clubul din Internat. O alternativă de petrecere a timpului liber. Un loc fain de tot, gândit și amenajat pentru ei cu ajutorul arhitecților de la biroul de arhitectură A+noima, un club chiar în internat, unde să stea de vorbă, să facă planuri de viitor, să vină la ateliere, să întâlnească oameni și mentori pentru viață.

Fuga din orașul care te înghite

Liceul Tehnologic „Anghel Saligny” este unul dintre cele mai mari licee din județul Bacău, cu aproximativ 70% dintre elevi provenind din mediul rural și care se confruntă cu situații personale dintre cele mai dificile (tineri care provin din familii cu venituri scăzute, cu părinți plecați la muncă în străinătate sau tineri care nu se bucură de sprijin acasă). Aici vin copii de la țară ca să învețe o meserie – se pregătesc să fie operatori la mașini CNC, tehnicieni în aviație, mecanici pentru aeronave, constructori, instalatori sau producători de mobilier din lemn. Vin, stau o vreme la internat și renunță. Între lipsa banilor „de oraș”, adaptarea la viața departe de casă, tentațiile care apar la tot pasul sau pericolul de a fi victime ale bullying-ului, preferă pământul tare, sărac, dar familiar de acasă, pe care pot să-l muncească cu ziua.
Eforturi s-au făcut și se tot fac pentru ca școala să fie un loc atrăgător pentru ei. De când la cârma liceului a venit directoarea Crisalinda Irimia, multe lucruri s-au schimbat în bine. Pentru că multe familii de la țară nu-și permit costul pentru masă și cazare în oraș, școala acum acoperă gratuit aceste costuri pentru primul an de liceu. Au dezvoltat și oferta educațională, s-au autorizat în mai multe curricule, au atras companii locale care îi iau pe copii în practică și pe unii dintre ei îi și angajează. Astăzi, 1.100 de copii numără școala, dintre care cei mai mulți la liceu – aprox. 350 – și peste 500 la școala profesională. Dintre ei, 90 de copii nu doar învață, dar și locuiesc la școală.
„În ultimii ani am făcut eforturi uriașe alături de colegii mei să aducem mai mulți copii în școala noastră și am reușit să creștem exponențial numărul copiilor care vin să învețe o meserie la noi. Dar ne-am dat seama că provocarea nu se termină la a-i aduce în liceu, fiindcă ei vin cu o multitudine de probleme de ordin social la care noi nu suntem pregătiți să răspundem. Așa că inițiativa aceasta, de a crea un Club în internatul lor, un loc unde să se simtă în siguranță să vorbească despre provocările pe care le întâmpină, despre cum e să fie plecați de acasă, despre dificultățile materiale și unde să găsească sprijin, inspirație și oameni gata să-i ajute, mi s-a părut extraordinară” – Crisalinda Nona Irimia, director Liceul Tehnologic „Anghel Saligny”.

Când tot satul te ține în școală

Clubul din Internat este un pariu cu viața. Pariem că dacă reușim să implicăm o comunitate de profesioniști cu experiență în dezvoltarea copilului și dacă reușim ca între această comunitate, liceu și familiile copiilor să existe o comunicare permanentă care să vină în mod real în sprijinul copilului, atunci rezultatul imediat va fi reducerea abandonului școlar.

Bine, bine, dar cum exact? Păi, de exemplu, prin organizarea în Club, în fiecare zi a săptămânii, a unor activități pentru liceeni, pe teme stabilite de comun acord. Câteva nevoi identificate până în prezent de către partenerii noștri de proiect de la Asociația RYMD sunt: reguli de comportament în societate, abilități necesare pentru câștigarea unei vieți independente (gestionarea timpului, abilități de comunicare, educație financiară), sprijin în stabilirea traseului profesional (coaching, dream management) și multe altele.

Cum arăta spațiul înainte să ne apucăm de el

În orice comunitate există oameni-bijuterii. Oameni care pot oferi din sclipirea lor și altora. Împreună cu ei – profesioniști în diverse meserii, scriitori și artiști, antreprenori și lideri de business, dar mai presus mentori – putem face destulă lumină cât problemele care duc la abandon (absențe școlare, rezultate slabe, comportament problematic) să fie semnalate la timp și rezolvate cu binișorul.

„Comunitățile noastre vor arăta așa cum avem astăzi grijă de tinerii ce vor deveni adulții de mâine. De aceea, la RYMD ne-am propus să le venim în ajutor tinerilor din mediul rural care învață la liceu în orașul Bacău prin oferirea unei alternative de petrecere a timpului liber” – Teodora Damoc, Asociația Romanian Youth Movement for Democracy.

Asociația Romanian Youth Movement for Democracy, partenerii noștri de proiect, este o organizație neguvernamentală înființată în anul 2010, cu o experiență de peste 10 ani de lucru în comunitățile rurale, în locuri în care puțini sunt tinerii care reușesc să termine un liceu sau o școală profesională. Viziunea lor este ca fiecare comunitate să se bucure de cetățeni implicați, care își cunosc drepturile și care sunt dispuși să colaboreze pentru binele comun. Iar ca această viziune să devină realitate, primează în primul rând educația tinerilor. O comunitate nu poate fi dezvoltată decât dacă este formată din cetățeni educați, care își cunosc drepturile și care contribuie împreună la dezvoltarea comunității lor.

Cu arată spațiul gândit de fetele de la biroul de arhitectură A+noima

Prima dată în Club

Clubul din Internat a prins culoare, formă și ultimele șuruburi cu doar câteva ore înainte să sune ceasul de închidere a lunii Octombrie, inclusiv datorită strădaniei doamnei pedagog Rodica Asavi și a liceenilor care nu s-au ferit să pună umărul la treabă, câteodată chiar până noaptea târziu. „Aseară nu se deschidea o ușă și am venit cu toții până s-a deschis ușa”, a povestit cu ochii umezi doamna Rodica, întoarsă mai devreme din concediu să se asigure că totul e gata la timp!

Mai mult decât două spații văruite, clubul înseamnă un pic mai Bine de azi încolo pentru viața celor 90 de tineri din internatul din Bacău. Clubul are două spații distincte, fiecare gândit cu noimă de echipa de la A+noima: quiet room cu nuanțe de albastru-odisee pentru lectură și studiu; noisy room pentru discuții și atelierele ce vor începe curând. „Diversitatea nevoilor elevilor a fost cea care ne-a trasat tema proiectului și ne-a însoțit ca fir roșu. Pe deoparte, tinerii au nevoia de a asculta, de a fi ascultați, înțeleși; pe de altă parte, au nevoie să se exprime și să socializeze. Astfel, am separat cele două spații alocate intervenției în funcție de ritmul și caracterul activităților pe care le găzduiesc,” povestește Alexandra Berdan (A+noima).

Pe la sfârșitul lui august, când au auzit prima dată de spațiul ce urma să fie amenajat special pentru ei, la prima întâlnire cu Teodora Dămoc de la Romanian Youth Movement for Democracy, fiecare a cerut altceva. Valentin își dorește să afle mai multe despre criptomonede și educație financiară, iar Mira, Denisa, Andra și Bianca ne-au făcut o listă de cărți, inclusiv de medicină, pe care tinerii și le doresc în noua lor bibliotecă. Denisa, cum ajunge la 16 ani, vrea să devină voluntar pe SMURD, Gabriel își dorește să ia Bacul și să devină inspector ITP. Și sunt doar o parte din visele celor 90 de tineri din internat.

O bucată de inimă ne-a rămas la tinerii din Club, am promis că vom reveni!

CLUBUL DIN INTERNAT
Clubul din Internat, un spațiu dedicat adolescenților care vin din mediul rural pentru a studia
Asociația Zi de Bine, alături de Asociația Romanian Youth Movement for...
Alte Proiecte în desfășurare
2024
Primul program de tip peer to peer education, pentru (in)formare, prevenție, dezvoltare și suport în sănătatea mintală pentru liceeni. În anul școlar 2024-3025 „pilotăm” în 6 licee din București unde formăm copii în abilități specifice, pentru a fi resursă și legătură cu informații de prevenție și servicii suport pentru colegii lor.
2024
Ne-am obișnuit să separăm școala de viață. Să ne gândim la copii ca la niște vase care trebuie umplute cu informații. În realitate, vasele sunt deja pline, uneori cu experințe de care nu avem habar. Cum faci școală cu un copil flămând? Sau cu unul neglijat? Sau al cărui părinte e bolnav? Pentru că educația nu e doar despre educație, am construit o comunitate în jurul Școlii nr. 36 din București, ca să fim sprijin real pentru elevi, părinți, profesori. Toți, împreună.

Citește despre celelalte proiecte Zi de Bine și vezi cum poți contribui și tu.

Pentru ce ați făcut pentru această comunitate, numele vostru merită rostit!

PARTENERI STRATEGICI

PARTENERI

■ CLAR AUTO TRADE SRL ■ KANARA PRINT SRL ■ WISE BRAND SRL ■